Telewizory coraz częściej wykorzystywane są przez graczy, a w szczególności przez posiadaczy konsol takich jak Xbox czy Playstation, ale nie wszystkie odbiorniki dobrze sprawdzą się w tej roli. Poniżej znajdują się najważniejsze czynniki, które pomogą wybrać właściwy sprzęt.
Współczesne gry
Gry produkowane przez ostatnie lata potrafią zachwycać grafiką, barwami, głębią obrazu i dźwiękiem, ale nie wszystkie telewizory będą mogły oddać ten klimat. Żeby gracz mógł w pełni korzystać z dobrodziejstw gry, telewizor powinien spełnić kilka warunków.
Wyświetlacz telewizora
To właśnie od niego zależy wierność odwzorowania kolorów, jakość czerni czy doskonały kontrast. Ekran telewizora powinien gwarantować idealną jakość obrazu, aby gracz mógł spędzić w wirtualnym świecie niezapomniane chwile.
Matryca telewizora
Każdy wyświetlacz ma trzy istotne cechy wpływające na wrażenia płynące z gry. Pierwszą z nich jest rodzaj zastosowanej matrycy, które można podzielić na dwa rodzaje:
- LCD – podświetlenie konwencjonalne
- OLED – samoświecące diody organiczne
Dodatkowo matryca LCD dzieli się na panele [b]IPS[/b] oraz [b]VA[/b]. [b]Panel IPS gwarantuje lepsze odwzorowanie kolorów przy większych kątach patrzenia[/b], co jest istotne przy wieloosobowych rozgrywkach na jednym telewizorze. Z kolei wariant [b]VA zapewnia wyższy kontrast i głębszą czerń[/b], co docenią pojedynczy gracze.
Drugim rodzajem matrycy jest coraz popularniejsze [b]OLED[/b]. [b]W tej konstrukcji każdy piksel jest indywidualnym punktem świetlnym co zapewnia idealną czerń oraz doskonały kontrast[/b]. Jedyną wadą tego rozwiązania jest wysoka cena telewizora.
Rozdzielczość ekranu
Najogólniej mówiąc jest to poziom detali na wyświetlanym obrazie. Im wyższa, tym lepiej. Aktualnie standardem są rozdzielczości [b]4K[/b] (3840 x 2160 pikseli) oraz [b]Full HD[/b] (1920 x 1080).
Telewizor 4K do gier doskonale sprawdzi się we współpracy z konsolami [b]PlayStation5[/b] oraz [b]Xbox Series X[/b], które umożliwiają rozgrywkę w tej rozdzielczości.
Właścicielom pozostałych konsol w zupełności wystarczą telewizory Full HD, ponieważ nie obsługują one rozdzielczości 4K. W tym miejscu warto zwrócić również uwagę na to, że zazwyczaj telewizory 4K są większe niż 40 cali. Jeśli ktoś nie ma zbyt wiele miejsca lub możliwości finansowych, to jego wybór powinien paść na telewizor Full HD.
Przekątna ekranu
Większość graczy wychodzi z założenia, że im większy telewizor, tym lepsze wrażenia z gry. W pewnym stopniu jest to prawda, ale nie do końca. Istotne jest również pomieszczenie, w którym będzie stał telewizor do gier.
Prawidłowy stosunek odległości użytkownika od ekranu telewizora względem jego przekątnej można wyliczyć z prostego wzoru.
Dla telewizora z rozdzielczością 4K będą to 2 cale na każdy cal ekranu. Przykład: posiadając telewizor 4K o przekątnej 55 cali należy zachować minimum 110 cali odstępu (55 cali * 2 = 110 cali). Żeby uzyskać wartość w centymetrach należy otrzymany wynik pomnożyć przez 2,54. W tym przypadku będzie to 279,4 cm.
W przypadku telewizora Full HD będą to już 4 cale na każdy cal wyświetlacza[/b]. Przykład: korzystając z telewizora Full HD o przekątnej 40 cali należy zachować odstęp minimum 160 cali (40 cali * 4 = 160 cali, czyli 406,4 cm).
Stosowanie się do tej zasady pozwoli pogłębić wrażenia z materiału wyświetlanego na ekranie telewizora.
Częstotliwość odświeżania matrycy
Istotne w grach wideo jest zapewnienie graczowi odpowiedniej ilości wyświetlanych klatek na sekundę, czyli właściwej [b]częstotliwości odświeżania[/b]. Chociaż w standardowych telewizorach przeznaczonych do oglądania filmów wartość ta zazwyczaj wynosi 60 Hz, to wymagania względem telewizora gamingowego są znacznie wyższe. Dopiero wartości [b]od 100 Hz[/b] zapewnią odpowiednio płynny obraz, co jest szczególnie istotne podczas dynamicznych rozgrywek.
Input lag
Czyli opóźnienie sygnału – więcej o tym w nowinkach technologicznych na stronie informacjeonline.pl. Tutaj jednak w skrócie powiemy, że im niższy input lag, tym szybsza reakcja telewizora. Problem w tym, że producenci nie zawsze podają jej wartość. W związku z tym dobrze jest dopytać o szczegóły sprzedawcę lub posiłkować się materiałami z Internetu.
Warto również mieć na uwadze, że monitory gamingowe przyzwyczaiły graczy do szybkiego czasu reakcji, który rzadko przekracza 1 ms. Sytuacja wygląda inaczej w przypadku telewizorów gamingowych. Szykując się do zakupu telewizora dobrze jest mieć świadomość, że w ich przypadku szybki czas reakcji oznacza do 20 ms, choć czasem oscyluje w granicach 10 ms. Im niższy parametr input laga, tym lepiej dla gracza.
HDR (szeroki zakres dynamiki)
Mówiąc najprościej – HDR pozwala wyciągnąć z wirtualnych światów wszystko, co jest w nich najlepsze i cieszyć oczy rewelacyjną grafiką oraz wyjątkowo wiernym odwzorowaniem kolorów przy większym kontraście. HDR jest obsługiwane nie tylko przez najnowsze konsole, takie jak PlayStation 5, Xbox Series X czy Xbox Series S, ale również przez ich starsze generacje: Playstation 4, Playstation 4 Pro, Xbox One S czy Xbox One X.
W tym miejscu dobrze jest zapoznać się ze szczegółową specyfikacją wybranego telewizora gamingowego. Najważniejsze jest, aby posiadał funkcję [b]HGiG[/b], czyli HDR obsługiwane przez gry elektroniczne.
Dodatkową zaletą telewizora będzie obsługa technologii [b]HLG[/b], [b]Dolby Vision[/b] oraz [b]HDR10+[/b].
Port HDMI
Chociaż aktualnie niemal wszystkie telewizory posiadają port HDMI, to zawsze lepiej się upewnić. To właśnie poprzez port HDMI można podłączyć konsolę lub komputer do telewizora.
Decydując się na zakup telewizora gamingowego pod kątem najnowszych konsol (PS5 i Xbox Series X) dobrze jest również zwrócić uwagę na wersję gniazda HDMI. Dokładniej powinno być podpisane jako [b]HDMI 2.1[/b]. Jest to najnowszy model gniazda, który oferuje największe możliwości.
Gniazdo HDMI 2.1 umożliwia korzystanie z nowych funkcji dostępnych w PlayStation 5 oraz Xbox Series X, do których należą:
- ALLM – czyli automatycznie aktywowany tryb niskiego input laga
- HFR – obsługa rozdzielczości 4K przy płynności 120 FPS (w tym przypadku ważne jest, aby telewizor posiadał częstotliwość odświeżania matrycy na poziomie minimum 120 Hz)
- VRR – częstotliwość odświeżania dynamicznie dostosowana do płynności animacji.