Chcesz, by Twoja strona internetowa zapewniała użytkownikowi bezproblemową drogę do realizacji celu, np. zakupu? Zależy Ci na jej estetycznym i spójnym designie? Postaw na jej optymalizację pod kątem User Experience. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, na czym polega takie dopasowanie strony.

Czym jest optymalizacja strony pod względem UX?

Optymalizacja serwisu pod kątem User Experience (UX) oznacza takie dopracowanie wszelkich elementów strony – graficznych, tekstowych, nawigacyjnych itp. – by zapewniała pozytywne doświadczenia użytkownikowi. Takie dostosowanie obejmuje wiele czynników, które wpływają na satysfakcję z użytkowania witryny i efektywną realizację przez nią celów odbiorcy oraz biznesowych.

Jak optymalizować UX serwisu? Przykłady działań

Znajomość grupy docelowej

Nie istnieje skuteczna optymalizacja UX strony internetowej bez dokładnego poznania grupy docelowej, zrozumienia jej potrzeb i problemów. Dlatego zanim cokolwiek zmienisz w serwisie, by lepiej dopracować go pod kątem User Experience, musisz zdecydować się na samodzielne czy wykonane przez specjalistów badania rynku. W ten sposób zidentyfikujesz oczekiwania użytkowników względem swojej strony.

Jeżeli potrzebujesz wsparcia w zakresie dokładnego poznania swojej grupy docelowej, a także pozostałych działań w ramach optymalizacji UX, możesz sprawdzić propozycję agencji IBIF: https://www.ibif.pl/oferta/strony-internetowe. Jej eksperci od wielu lat tworzą strony internetowe w Lublinie zapewniające pozytywne doświadczenia użytkownikom.

Przejrzysta nawigacja

Jedną z ważniejszych kwestii, jeśli chodzi o doświadczenia użytkowników, jest ich sposób poruszania się po witrynie. Chaotyczna architektura informacji, zbyt mały rozmiar czcionki, nieciekawe treści, niezrozumiałe nazwy kategorii w menu – to wszystko może doprowadzić osobę do rezygnacji z korzystania z danej strony internetowej. Koniecznie więc poświęć czas na dopracowanie wszystkiego, co jest związane z poruszaniem się użytkownika po serwisie. Możesz też zdecydować się na menu typu „hamburger”, czyli trzy poziome kreski znajdujące się w prawym górnym rogu witryny.

Czytelne treści

Kolejną istotną kwestią jest równowaga między tekstami a elementami wizualnymi. Użytkownik Internetu nie jest tożsamy z czytelnikiem papierowej publikacji. Odbiera on treść w większym rozproszeniu, z mniejszą uwagą i skupiając się na realizacji swojego celu, jakim może być zakup produktów czy zdobycie jak najszybciej jakiejś informacji. By odbiór tekstów stał się jak najbardziej przyjazny, zastosuj przyciągające uwagę nagłówki, krótkie akapity, wyliczenia i pogrubienia ważniejszych danych. Zdecyduj się także na jak najbardziej czytelne fonty, najlepiej bezszeryfowe.

Zachęcające CTA (Call to Action)

CTA pokazuje użytkownikowi, jakie działanie ma podjąć, by osiągnąć swój cel, np. zakup produktu lub zarejestrowanie konta na platformie. Ważne, by było ono umieszczone w widocznym miejscu, a jego treść – intuicyjnie zrozumiała i atrakcyjna. Aktualnie trudno o strony internetowe, na których nie istnieją żadne zachęty do działania. W końcu użytkownik odwiedza witrynę, by zrealizować jakiś swój cel. Treść CTA może przyjąć formę czasownika 1. osoby liczby pojedynczej czasu teraźniejszego („Kupuję”, „Pobieram darmowy rozdział”) lub 2. osoby liczby pojedynczej trybu rozkazującego („Kup”, „Pobierz darmowy rozdział”).

Szybkie ładowanie strony

Zarówno na doświadczenie użytkowników, jak i na SEO wpływa szybkość ładowania strony internetowej. Witrynę ładującą się wolno użytkownik szybko opuści na rzecz sprawniej działającego serwisu konkurencji. By skrócić czas wyświetlania strony, należy m.in. zoptymalizować kod HTML i JavaScript oraz zmniejszyć liczbę dużych obrazów, animacji i wideo.

Responsywność

Użytkownicy korzystają z rozmaitych urządzeń, odwiedzając strony. Dlatego witryny muszą zostać dostosowane do różnych rozmiarów ekranów, takich jak smartfony, tablety i komputery. Ulepsza to doświadczenie użytkownika oraz prowadzi do wzrostu konwersji.

Wskazane działania dotyczące optymalizacji UX należą do dość podstawowych. Jeśli zależy Ci na kompleksowej pracy nad serwisem pod względem jego wpływu na doświadczenia użytkowników, zwróć się więc do specjalistów. Przeprowadzą oni audyt UX i wdrożą na stronie wynikające z niego wnioski.